Planera ditt avlopp

Här får du vägledning och hjälp med planering av din avloppsanläggning.

Det är du som fastighetsägare som har ansvar för hela planeringsprocessen inför att anlägga ett enskilt avlopp. Miljökontoret i din kommun är endast tillsynsmyndighet och har inte till uppgift att hjälpa dig välja teknik eller att upprätta handlingar till din ansökan. Behöver du professionell hjälp med hela processen eller eller delar av den, hör av dig till oss. En grundlig planering av avloppsanläggningen ger en bra överblick av projektet.

1. Skaffa dig information om syftet med avloppsrening och varför det är så viktigt att just din anläggning uppfyller kraven på rening. Fundera också på hur vattentillgången är för din fastighet. Det kan vara ett bra tillfälle att när maskinerna är på plats, samtidigt installera en tank för magasinering av regnvatten att använda för bevattning, biltvätt, tvätt av altaner och uteplatser mm. Vattnet kan även användas för spolning av toaletter, men kräver då en noggrannare filtrering av inkommande vatten. Läs mer under avsnittet fliken regnvatten.

2. Gå till din kommuns hemsida och se vilka krav din kommun ställer på avloppsanläggningar och vad som gäller där du bor.
 
3. Utifrån kommunens krav och information och förutsättningarna på din tomt och i ditt område kan vi hjälpas åt att hitta en teknik som är lämplig för din fastighet. 

4. I vissa fall krävs ritningar och andra handlingar som ska bifogas ansökan. Om det ex.vis finns risk för förorening av vattentäkter eller om markförhållandena i området gör det problematiskt att anlägga ett enskilt avlopp bör du alltid anlita en konsult för en utredning av risker och möjligheter med olika avloppslösningar. Exempel på problematiska markförhållanden är t.ex. att grundvatten ligger nära markytan eller grunt liggande berg.

5. Tänk på att en korrekt och komplett ifylld ansökan förenklar handläggningen och förkortar handläggningstiden.

6. Informera dina grannar om dina planer så att de får en chans att yttra sig. Kanske någon av dom står i begrepp att göra en avloppsanläggning, och ni kan gå samman för att på så sätt få en fördelaktigare prisbild.

7. När du har fått ett skriftligt beslut från din kommun om tillstånd görs en tidplan och anläggningen kan börja byggas. Observera att man inte får påbörja anläggandet innan det finns ett tillstånd.

8. Besiktningen av den färdiga anläggningen ser olika ut i olika kommuner. Vad som gäller i ditt fall bör framgå av tillståndsbeslutet. 

9. När anläggningen är slutbesiktigad och godkänd kan den tas i drift. Då informeras också renhållningsförvaltningen i din kommun och du kommer att få en årlig eller ibland tätare tömning av slamavskiljare, sluten tank eller minireningsverk. Du är som fastighetsägare också ansvarig för att slamtömning etc. kan ske på ett bra sätt på din fastighet och du kommer att få betala en avgift för att detta utförs.

10. Se till att du har all information som är nödvändig för att du själv ska kunna sköta din anläggning, som driftsinstruktion, ritningar över anläggningen, avtal med konsult, entreprenör, teknikleverantör, etc. Om det finns särskilda villkor för driften av anläggningen i tillståndet från miljönämnden är det du som fastighetsägare som är ansvarig för att dessa uppfylls, även om du lejt ut detta i form av ett service- eller driftsavtal.